Olen menossa GroundingYin® joogahoito tunnille. Mitä minun on hyvä tietää ennen tuntia?

Vinkkejä ennen tuntia:

  • Vältä ruokailua pari tuntia ennen tunnin alkua.
  • Kerro ohjaajalle, jos olet raskaana (esim. tiettyjä meridiaanipisteitä ei käsitellä raskauden aikana)
  • Tunneilla ei käytetä hajuvesiä. Vältä myös hajusteita pyykinpesuaineissa.
  • Ennen tunnin alkua vieraile vessassa.
  • Jos olet ottanut aurinkoa päivällä, jätä harjoitus samalta päivältä välistä.
  • Riisu kello ja korut pois.
  • Pue mukavaa ja lämmintä yllesi. Ota mukaan villasukat, viltti ja oma matto.

Tunnilla:

  • Tee harjoitus itsellesi. Pidä huomio siinä, mitä omalla matolla tapahtuu.
  • GroundingYin joogatunti on suoritus- ja kilpailuvapaavyöhyke.
  • Harjoituksen tarkoitus ei ole olla esteettinen, vaan tärkeintä on se, miltä harjoitus tuntuu. Usein tämä onnistuu parhaiten silmät kiinni. Kokeile itse.
  • Ohjaaja on turvallisen tekemisen kannustaja, ei täydellisistä linjauksista nipottaja.
  • Kuuntele kehoasi ja tee liikkeet sitä kuunnellen. Asennot eivät saa aiheuttaa kipua, puutumista tai pistelyä. Vain sinä tiedät omat rajasi – muista harjoittajan vastuu!
  • Katso myös miten saan parhaan hyödyn tunnista

Tunnin jälkeen:

  • Lähde tunnilta rauhassa.
  • Lepää ja kuulostele harjoituksen vaikutuksia kehossa.
  • Muista juoda paljon vettä, koska kuona-aineet lähtevät liikkeelle.

Saadaksesi parhaan mahdollisen hyödyn itsellesi, tee harjoitus säännöllisesti.

Mitä tunnilla tapahtuu?

FYYSISET VAIKUTUKSET

Fyysisesti Yinjoogan keskiössä on lantio ja sen kireydet. Yinjooga pureutuu parantamaan liikkuvuutta sieltä, mistä kaikki liike ja voima saa alkunsa, eli lantiosta. Hyvin useat kehon isot lihakset (niin keskivartalon, kuin jalkojenkin) kiinnittyvät nimenomaan lantioon. Yinjoogan pitkillä asanoilla päästään vaikuttamaan sitkeisiin sidekudoksiin ja niveliin parantaen niiden liikkuvuutta ja aineenvaihduntaa. Yinjooga vaikuttaa suotuisasti myös luihin ja niveliin.

Yinjooga ei kuitenkaan ole venyttelyä.

Lihakset pyritään pitämään mahdollisimman rentoina – lihas pidentyy passiivisesti.

Harjoituksissa tehdään kudoksille jännitystä ja rasitusta ilman venytystä, jonka ansiosta ne harjoitusten myötä vahvistuvat, pidentyvät ja muuttuvat joustaviksi.

Lisäksi GroundingYin tunnilla käsitellään meridiaaneja eli kehon energiakanavia lempeästi painellen ja hieroen. Meridiaanien käsittely tekee tunnista erityisen rentouttavan.

Yinjooga tasapainottaa hermostoa. Se aktivoi ja vahvistaa parasympaattisen hermoston toimintaa ja auttaa sitä kautta kehoa palautumaan.

ASANOIDEN IDEA

1. TEKEMISESTÄ OLEMISEEN
Laskeudu asanaan “sopivan syvästi”. Keho antautuu n. 1 minuutin kuluttua asentoon laskeutumisesta, joten vältä alkuun liian syvään menemistä. Voit käyttää kaiken tarvitsemasi ajan asennon rakentamiseen. Sillä ei ole merkitystä, miltä asento näyttää. Keskity vain siihen, miltä se tuntuu. Tässä vaiheessa siirryt olemisen tilaan.
2. OLEMINEN
Rauhoitu paikallesi. Kuuntele kehoa ja hengitä. Seuraa kehon tuntemuksia ja kunnioita niitä. Tunnustele missä kohti tuntuu painetta, puristusta tai venytystä. Tämä riittää. Hengitä. Hengitys on rauhoittava, pehmeä ja pakottamaton. Pysyttele asanassa hyvän aikaa. Kun pysyt liikkumatta asanassa, se alkaa vaikuttamaan haluttuun kehon osaan ja sidekudoksiin. Samalla kun olet asanassa, kierrän käsittelemassä kehon tärkeimpiä meridiaaneja.
3. POISTUMINEN
Ohjaan sinut muutaman tietoisen hengityksen jälkeen asanasta hyvin hitaasti pois. Mikäli tunnet niin, voit aina lähteä asanasta aiemminkin ja palata lepoasentoon. Kunnioita kehosi viestejä!
Previous
Next